Warzywa i owoce - jakie cenne składniki posiadają?

Warzywa i owoce - jakie cenne składniki posiadają?

Spożywanie dużej ilości owoców i warzyw wiąże się z poprawą zdrowia. Owoce i warzywa, zarówno świeże, jak i mrożone, są pełne witamin, minerałów, błonnika i przeciwutleniaczy, które, jak wykazują badania, chronią przed przewlekłymi chorobami takimi, jak choroby serca i nowotwory. Są również mało kaloryczne, co czyni je doskonałym wyborem dla osób dbających o swoją linię. Oto niektóre z owoców i warzyw oraz ich wartości odżywcze:

Warzywa
Brokuły to warzywa kapustne i część rodziny Brassica, która obejmuje także jarmuż, kapustę, brukselkę, rzepę i kalafior. Członkowie rodziny Brassica są bogaci w fitochemikalia, o których wiadomo, że mają właściwości przeciwutleniające. Brokuły to prawdziwa potęga odżywiania! Są pełne witaminy C, wapnia, błonnika i witaminy A. Są także bogate w sulforafan, związek, który może zwalczać raka.

Marchew jest dobrym źródłem błonnika, który pomaga utrzymać zdrowie jelit, obniża poziom cholesterolu we krwi i pomaga w utrzymaniu wagi. Pomarańczowy pigment występujący w marchwi wynika z zawartości antyutleniacza beta-karotenu, który znajduje się również w pomarańczach czy dyni. Beta-karoten przekształca się w witaminę A w organizmie i pomaga zachować zdrowe oczy, wspomaga układ odpornościowy, utrzymuje zdrową skórę i chroni przed niektórymi nowotworami.

Szpinak to łatwo dostępne źródło wielu witamin i minerałów. Szpinak zawiera takie minerały, jak żelazo i potas, a także witaminy A, K, C i kwas foliowy. Szpinak zawiera także składniki fitochemiczne, które mogą wzmocnić układ odpornościowy i flawonoidy, które mają właściwości przeciwutleniające i zapobiegają niektórym nowotworom.

Buraki zawierają zdrowe dawki żelaza, witaminy B i błonnika. Czerwone buraki oferują też betacyanin, pigment roślinny, który może chronić przed rakiem okrężnicy.

Owoce
Arbuz, poza tym, że jest słodki i soczysty i zawiera wysoką zawartość wody, zapewnia naszemu organizmowi przeciwutleniacze: likopen i beta-karoten, witaminę C oraz potas i magnez.

Owoce cytrusowe , w tym pomarańcze i grejpfruty, stanowią znaczące źródło witaminy C, kwasu foliowego i potasu, a także błonnika. Różowe grejpfruty są szczególnie bogate w przeciwutleniacz likopen. Pamiętajmy o tym, że jedzenie tych owoców w całości daje więcej składników odżywczych, niż picie soku.

Awokado jest bogate w zdrowe, kwasy tłuszczowe, które mogą pomóc w podniesieniu poziomu HDL (dobrego cholesterolu) przy jednoczesnym obniżeniu poziomu LDL (złego cholesterolu). Są również bogate w przeciwutleniacz witaminy E.

Spożywanie winogron może zmniejszyć ryzyko powstawania skrzepów krwi, obniżyć poziom cholesterolu LDL i zapobiegać uszkodzeniu naczyń krwionośnych serca, pomagając w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

ul. Długa 51, Kraków

Psycholog Lublin


802 546 985

http://poradniadiagnostyczna.pl


kontakt@wydawnictwoapteka.pl